Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مراسم ششمین سال پیاده روی جاماندگان از کربلای حسینی (ع) تهران؛ به تاسی از پیاده روی میلیون ها عاشق ابا عبدالله حسین(ع) در عراق از مسیرهای چهار گانه پایتخت به سمت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) در شهرری آغاز شد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، جاماندگان اربعین حسینی (ع) از مسیر اصلی ، میدان امام حسین (ع) پیاده روی 17 کیلومتری را تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای کسب ثواب این حدیث امام هادی (ع) درخصوص منزلت حضرت عبدالعظیم (ع) که می فرمائید: «اگر قبر عبدالعظیم(ع) را که در نزد شماست زیارت می کردی مانند کسی بودی که امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ساعت 6:30 صبح امروز (سه شنبه) آغاز کردند.
راهپیمایان از مسیرهای چهار گانه که از میدان امام حسین(ع)، خیابان 17 شهریور، خراسان، شوش و خیابان‌های فدائیان و میدان بسیج به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) (مسیر شماره یک)، حرم مطهر امامزاده حسن (ع) خیابان امین الملک، خیابان قزوین، میدان حق شناس، میدان بهمن، خیابان شهید رجایی، بزرگراه کریمی، خیابان فدائیان و حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) ( مسیر شماره دو)، باقرشهر، جنوب به شمال خیابان رجایی، خیابان سلمان فارسی و ضلع جنوب حرم عبدالعظیم(ع) ( مسیر شماره سه) و ورامین، میدان معلم، سه راه ورامین، خیابان فدائیان اسلام و حرم عبدالعظیم(ع) (مسیر چهارم) خود را به شهرری و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) می رسانند.
همچنین خیابان‌های فدائیان اسلام، کمیل، شهید رجایی، ورامین، شهید غیوری، بلوار سلمان فارسی در محدوده شهرری از جمله مسیرهای پیاده روی اربعین حسینی هستند و اقدامات ترافیکی، عمرانی، خدمات شهری و اجتماعی برای خدمات رسانی بهینه به زائران پیش بینی شده است.
محدودیت‌های ترافیکی در میدان سلمان فارسی ورودی خیابان شهید قمی، ضلع شرق حرم (خیابان شهید قمی ورودی و خروجی بلوار جانبازان)، ضلع جنوب حرم، میدان شهید قشقائی ابتدای خیابان شهید قمی، خیابان شهید فدائی تقاطع خیابان شهید حیدرلو و خیابان هلال احمر تقاطع خیابان سلمان فارسی (ابتدای ضلع جنوب حرم) اجرا خواهد شد.
با توجه به اینکه برگزاری این راهپیمایی نیازمند آماده‌سازی‌ است، از ساعت بامداد سه‌شنبه 8 آبان، توقف کلیه وسایل نقلیه در طول خیابان 17 شهریور، طول خیابان شوش در هر دو مسیر، محدوده درهای ضلع شرقی، غربی و جنوبی حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع)، طول خیابان فدائیان اسلام از میدان شوش تا میدان حرم، طول خیابان 24 متری (زکریای رازی) از میدان حرم تا سازمان آب و طول بزرگراه تهران – ورامین از سه ‌راه ورامین تا میدان معلم در هر دو مسیر ممنوع است.
برای جاماندگان راهپیمایی اربعین حسینی در تهران 20 موکب به همراه 70 ایستگاه صلواتی در طول مسیرها از میدان امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم (ع) برای پذیرایی از عزاداران در نظر گرفته شده است.
50 تیم درمانی اورژانس تهران در مراسم پیاده روی جاماندگان از اربعین به همراه 20 دستگاه آمبولانس، 25 دستگاه موتورلانس و 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس در مسیرهای مختلف مراسم پیاده روی اربعین حسینی در تهران مستقر می باشند.
استقرار تیم های اورژانس تهران از ساعت 6 صبح تا پایان مراسم ادامه خواهد داشت و استقرار تیم ها در مسیرهای سه گانه و مسیرهای منتهی به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) می باشد.
در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در تهران 150 آتش نشان در 35 مسیر مختلف منتهی به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مستقر هستند.
150 آتش نشان به همراه 27 دستگاه موتورسیکلت و 38 دستگاه خودرو سبک و سنگین آتش نشانی در 35 نقطه از مسیر راهپیمایی مستقر می شوند.
تردد هر گونه وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت در طول مسیر راهپیمایی ممنوع است و در تمام خیابان‌های ورودی به مسیرهای راهپیمایی محدودیت تردد اعمال می‌شود.
همچنین تمامی خیابان های شرقی – غربی و بالعکس عمود بر مسیر راهپیمایی به‌ جز محورهای شهید محلاتی، آزادگان، بعثت و زیرگذر میدان امام حسین(ع) مسدود و از ورود وسایل نقلیه به مسیر راهپیمایی جلوگیری می‌شود.
شرکت های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو برای جابجایی عزاداران بویژه زمان بازگشت از حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ، آماده خدمت رسانی است .
در پایان این مراسم اتوبوس های شرکت واحد از مسیرهای زیر آماده ارائه خدمات رسانی به شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین حسینی تهران می باشند.
- ضلع شمالی میدان شهرری مقابل بیمارستان فیروز آبادی به مقاصد دولت آباد، شوش، خراسان، خاوران و تهرانپارس.
- ضلع شرقی میدان بسیج (سه راه ورامین) ابتدای جاده ورامین به میدان شهرری.
- پارکینگ مقابل میدان فرمانداری شهر ری به مقاصد 13 آبان، نازی آباد، راه آهن، صالح آباد، خانی آباد و آزادی.
- ضلع جنوبی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خیابان هلال احمر به مقاصد بهشتی، باقرشهر و کهریزک.
همچنین شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پس از پایان مراسم راهپیمایی، تمهیداتی را برای سرویس رسانی به زائرین از میدان شهرری به مترو در نظر گرفته است:
- مترو شهرری به مقاصد قمصر، باقرشهر، زمان آباد، تورقوزآباد، مفتح، عباس آباد، جاده نظامی، خزانه، راه آهن، صفائیه دولت آباد و خراسان.
براساس اعلام شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، شرکت کنندگان به مبادی اولیه نیز بازگشت داده خواهند شد.
طرح راهپیمایی اربعین حسینی در شهر تهران به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت سپاه تهران بزرگ، نیروی انتظامی تهران بزرگ، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، هیئت رزمندگان اسلام، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، اورژانس تهران، سازمان امور مساجد، شبکه پنج سیما و شهرداری تهران برگزارشده است.
به گزارش ایرنا، کاروان عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) استان تهران با عنوان جاماندگان کربلای حسینی امسال برای ششمین سال پیاپی با پای پیاده عازم حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خواهند شد.
سال گذشته بیش از یک میلیون نفر در راهپیمایی جاماندگان اربعین در پایتخت شرکت کردند، که پیش بینی می شود امسال 3 میلیون نفر در این مراسم معنوی شرکت کنند.
آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و در کنار آن بارگاه شریف حضرات حمزه(ع) و طاهر(ع) در شهرری از قرن سوم تاکنون به عنوان یکی از مشهورترین اماکن زیارتی و سیاحتی ایران مورد توجه و عنایت دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده است.
حضرت عبدالعظیم(ع) از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و در مدت 79 سال عمر با برکت خود با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام محمدتقی(ع) و امام علی النقی(ع) مقارن بوده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است.
تهرام7247/6003

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آغاز مراسم اربعين تهران شهرري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۳۰۲۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهم‏ترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.

شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - این‌گونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».

گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:

«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»

معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مى‏تواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟ 

بى‏‌تردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.

بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مى‏توان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژه‏اى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مى‏کردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سخت‏ترین دوران‏هاى تاریخىِ خود را سپرى مى‏‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومت‏هاى وقت، شیعیان را تهدید مى‏کرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشن‏تر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیه‌السلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبه‏اى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بى‏تردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.

در میان امامزادگان، شخصیت‏هاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.

عرضه دین بر امام هادی علیه‌السلام 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکته‌ای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید. 

وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».

گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.

امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند. 

گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.

خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!». 

به کارشناس دینی مراجعه کنیم

این کارشناس مذهبی یادآور شد: ‏ این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد. 

خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمى‏دانید، از آگاهان بپرسید.»

حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگ‏ترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیه‌السلام سن داشته اند. اما می‌خواهند به ما بیاموزند که‌ای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دین‏شناس بالاتر از خود مى‏رسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.

این بهره‏‌گیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینه‏ساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • آغاز ترافیک‌صبحگاهی تهران
  • آغاز ترافیک صبحگاهی تهران/ افزایش ترافیک در معابر بزرگراهی
  • آغاز ترافیک‌صبحگاهی تهران/افزایش ترافیک در معابر بزرگراهی
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • آغاز اقدامات آماده سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیر‌های منتهی به آن جهت اجرای طرح اربعین حسینی
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری